Hirdetés

Közelebb

2010-11-16 15:39:00

Mindenki töri a fejét azon, hogy miként csökkenthetné a környezetszennyezést és miként erősíthetné a helyi gazdálkodást. Lássuk, mit találtak ki nemrégiben az olaszok!

Magyarországon is léteznek már kezdeményezések, amelyek például olyasmit szorgalmaznak, hogy 50 km-es körzeten belül termelt alapanyagokat vásároljon a fogyasztó. Ez jó a környezetnek, hiszen nem kell a szállítással szennyezni a levegőt és jó a helyi termelőknek, mivel nem a távoli országok alacsony árú termékeivel kell versenybe szállniuk. Hogy mennyire sikeres ez az akció, arról még nincs sok információnk, de amint lesz, beszámolunk a laptopkonyha.hu hasábjain.

Svájcban olyan kezdeményezés működik egyre jobban, hogy egy-egy háztartás leszerződik egy helyi termelőszövetkezettel, ez utóbbi hetente szállít az adott háztartásnak (tudván, hogy abban hány fő él) a teljesen helyben, frissen termelt (zöldség és gyümölcs) áruból egy hétre elegendőt. A háztartás havi általányt fizet, továbbá vállal évi két-három nap munkát a földeken.

Olaszországban, ahol azért nagyobb mennyiségekről van szó minden tekintetben, több kezdeményezés is megvalósult már. Az első egy "bancolat" rendszer volt, amelyik olyan tejautomatákat helyez ki, amelyekből friss, helyi tejet lehet venni. Ilyen automatából már 1200 darab működik - sikerrel - náluk. Ezért most egy újabb automata-rendszert kezdtek el bevezetni "Bancomat a km 0" elnevezéssel. Ezeket helyi termelőszövetkezetek közelében helyezik ki és az ott készített árukat lehet onnan megvásárolni: szalámitól kezdve a sajton és a konzerveken (!) át a húsig és joghurtig szinte mindent. Teljes mértékben "helyit" fogyaszt az, aki odamegy. A rendszer úgy tud működni, hogy a fogyasztó utazási költségeit és a terjesztő szállítási költségeit (no meg a többszintes haszonkulcsokat) levonva, a termék végül körülbelül 30%-kal válik olcsóbbá, mint egy nagyobb élelmiszerlánc pultjain.

Így aztán mindenki jól jár: a termelő, a fogyasztó és egyáltalán nem utolsó sorban a természet. Volna mit tanulnunk....