Maglisztek

A napjainkban egyre inkább népszerűbbé váló paleolit étrend nem tartalmaz gabonaféléket, helyette az olajosmag liszteket ajánlja kenyerek, pékáruk, pástétomok, fasírtok készítéséhez, illetve levesekbe, főzelékekbe, készételbe, pépes állagú élelmi anyagokhoz keverve, a beltartalmi érték fokozása érdekében.

Így bizonyos esetekben elmondható, hogy az olajos magvak a gabonafélék jó helyettesítői, de ügyelni kell a kombinált használatukra és az elfogyasztott mennyiségre, hogy elkerüljük kedvezőtlen hatásaikat, amelyek a következők lehetnek:
- magas a kalóriaértékük
- magas az Omega 6 olaj aránya bennük - ezt az olajtalanított vagy zsírszegénnyé tett­­ maglisztekkel már kiküszöbölik!
- magas a fitátsav tartalmuk, aminek köszönhetően a bélrendszerben felszívódási zavarok léphetnek fel. Ez azt jelenti, hogy a vitaminok és ásványi anyagok nem tudnak megfelelően hasznosulni, ami hiánybetegségek kialakulásához vezethet. Ha házilag szeretnénk maglisztet előállítani, akkor emiatt célszerű a nyers magvakat 12-36 órán át előáztatni, hogy enzimgátló tartalmuk elbomoljon. Az áztató vizet ki kell önteni, a magokat meg kell szárítani és csak ezt követően lehet megőrölni.
Ugyanakkor a fitátoknak vannak jótékony hatásai is:
1. csökkenti a vércukorszintet, csökkenti a koleszterinszintet, a rák és a szívbetegség kockázatát 
2. antioxidánsokként viselkednek
3. hozzájárulnak a szervezet méregtelenítéséhez

Tulajdonképpen a maglisztek zsírszegényített olajosmag-őrlemények, azaz a hideg sajtoláskor képződő, élelmi rostban, értékes fehérjékben, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag termék nagy teljesítményű őrlőgépekkel megőrölt, finomszemcsés formái.
Esszenciális zsiradéktartalmuk jóval kisebb (8-12 %), mint az eredeti magvaké, de hasznos zsírsavaik így is kifejtik előnyös hatásukat. Egyéb értékes anyag tartalmuk (élelmi rost, fehérje, B-vitaminok, kalcium, kálium, magnézium, foszfor, vas, mangán, cink, réz, szelén, stb) ugyanakkor másfél-kétszeres, mint a teljes olajtartalmú magvaké, tehát egyfajta sűrített élelmiszereknek minősülnek.

Javasolt a fogyasztásuk cukorbetegség, szív- és érrendszeri problémák, bélbetegségek esetén is. Hasznos tápanyagforrás. Általános betegségmegelőző tulajdonságúak, alkalmasak az étrend fehérje-összetétel javítására, ásványi anyag, nyomelem és rosttartalom emelésére.

Az egyes olajosmaglisztek önmagukban ugyan igen komoly fehérje-, B-vitamin- ásványi anyag-, nyomelem és rosttartalommal rendelkeznek, mégsem teljes értékűek. Ezért a különböző magliszteket )általában két-háromfélét) keverni szokták, hogy értékük magasabb legyen, felszívhatóságuk, hasznosíthatóságuk javuljon.

Például paleolit kenyér receptben keverten használnak tökmag-, lenmag- és szezámmaglisztet, ezáltal javul a fehérjeérték, a kalcium, kálium, magnézium, vas, cink, réz, mangán, szelén stb felszívódása, omega-3 zsírsav bevitel, a vércukorszint-egyensúly előmozdítása, a szív- és érvédelem.

Részletesen írunk az amarántlisztről, a fekete ribizli lisztről, a kendermaglisztről, a lenmaglisztről, a makadámdiólisztről, a mandulalisztről, a napraforgóbél lisztről, a szezámmaglisztről, a szőlőmaglisztről, a tökmaglisztről,  és a törökmogyorólisztről.

Forrás:

http://www.tudomanyeseletmod.hu/az-okos-magos-zsirszegenyitett-olajos-mag-orlemenyek-lisztek-es-orlemeny-keverekek-jelentosege-es-elettani-hatasai/